søndag 21. juli 2013

Reportasje om stigmatisering

Det skulle være et nytt arrangement i Tromsø denne sommeren, i forbindelse med markering av arbeidet i kampen mot hiv/aids. Dessverre ble arrangementet avlyst. Men jeg laget to reportasjer for avisa Nordlys i sakens anledning. Den ene handlet om "Anna", kvinnen som fikk sin verste frykt bekreftet da legen konstaterte at hun hadde hiv.
Det var lærerikt å snakke med "Anna", som delvis på grunn av stigmatisering ikke ønsket å stå frem. For det er fortsatt slik at hiv-smitte forbindes med noe skittent og farlig. Nyere undersøkelser bekrefter at det ikke er enkelt å leve med hiv i Norge i dag. Ikke på grunn av sykdommen, for den kan i stor grad holdes nede ved hjelp av medisiner. Nei, hovedårsaken er samfunnets reaksjon når du forteller hva som feiler deg. Derfor velger flertallet å ikke si noe...
 
Jeg er takknemlig for å ha en jobb som gir meg mulighet til å lære!
 
 
Deler av artikkelen som sto på trykk i "End Game"-bilaget, Nordlys 27. juni 2013.

2 kommentarer:

  1. Hm..det er kjempefint at du skriver om dette. Jeg har hatt en elev som har HIV. Dette ble oppdaget da han kom til Norge som adoptert. Familien var veldig åpne helt fra starten. "Alle" visste diagnosen hans.
    Jeg tror åpenhet lager raushet,jeg har likevel ingen problemer med å se at åpenhet er krevende.
    Igjen takk for at du tar opp en viktig sak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bente, og takk for kommentaren din. Ja, jeg forstår hvorfor mange velger å ikke være åpne. Samtidig er det nesten rart hvor "kort" vi andre er kommet i å forstå sykdommen - med tanke på smitterisiko osv. Det til tross for informasjonskampanjer og at man i senere år har funnet ut veldig mye om sykdommen.

      De to jeg intervjuet på Tromsø sosialmedisinske senter, har jobbet med hiv-smittede i et par tiår. De etterlyser en ny informasjonskampanje, og det tror jeg kan være lurt.

      Slett