tirsdag 2. juli 2013

En ny kurs

Første dag i en ny måned bringer alltid en friskhet med seg.
Et nytt lys over horisonten, en sjanse til å tenke nye tanker. Til å drømme nye drømmer.
 
Hun står på dekk på båten og trekker inn lukta av juli. Den kommer drivende over bølgetoppene, er frisk og rå, med en søtlig modenhet i seg.
Hun fornemmer endring i vindretningen.
 
Sakte, og med muskler som fortsatt er i søvnens tak, går hun gjennom ritualene. Mens de første solstrålene i den første dagen glir kjælende over skuta, drar hun inn ankeret, hever seilene og fester tauene.
Hun går inn i styrhuset, ser mot horisonten.

Hun har reist i samme retning lenge nå.
Hun biter seg i leppa, legger hendene på roret.
Hun har et valg.
Tør hun?

Det er som om hver celle i kroppen roper "JA".
Det er tid for forandring.
Tid for å ta seg selv på alvor.
Det hviskes i vinden.
Det kommer med havet.
Endringen, løftet.
Den nye veien.

Målet er ikke å legge til kai.
Målet er å være på det åpne havet.
Møte det som måtte komme.

Kvinnen smiler, i hjertet vet hun hva som er riktig.
Og så, nesten uten at hun merker det, utfører hendene det hjertet allerede har bestemt.
En ny kurs blir satt.
Hennes kurs.
Hun smiler når vinden fyller seilene.
Nå er hun på vei.
 
 

2 kommentarer:

  1. Vakkert... jeg føler du skriver om meg... ;-)
    Varm regnværsklem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre fra deg, Liv Hege. Jeg har forstått det slik at akkurat disse ordene ga gjenklang hos mange av mine lesere. Og også for meg. :)

      Ønsker deg en fortsatt god sommer. Jeg leser med hos deg. :)

      Slett