fredag 7. juni 2013

Historien lever videre

Da jeg ga ut boka om Malangseidet-ulykka høsten 2012, var det med et brennende ønske om at historien ikke måtte glemmes. Dette ønsket var også en del av drivkraften til at jeg i det hele tatt gikk i gang med prosjektet. For historien holdte faktisk på å bli glemt. Det til tross for de dramatiske omstendighetene, og til tross for at det var den største ulykka i hjemkommunen min.
 
I forbindelse med lanseringa i november, ble jeg intervjuet i aviser og på NRK radio. På lanseringa var det rundt 200 mennesker, og boka ble spredt og solgt utover bygdene. I såpass stor grad at nytt opplag måtte trykkes.
Jeg forstod det slik at boka ble lest på tvers av generasjoner. Den var samtaleemne ved mangt et kjøkkenbord. En kvinne kom til meg og sa hun hadde klart å få sin bestemor til å fortelle det HUN husket fra ulykka. For første gang.
Slikt gjør meg ydmyk.
 
 
 
Tidligere i vår holdte jeg et foredrag på kommunens største barne- og ungdomsskole. Jeg skulle snakke generelt om det å være forfatter, men hva spurte elevene mest om? Jo, historien rundt det som skjedde på Malangseidet for 75 år siden. Barna stilte mange og viktige spørsmål.
 
Inkludert lanseringa har jeg holdt fem foredrag/lesninger fra boka. Sist gang var på skrivekurs i Vesterålen, der vi samlet oss i fjæra og nøt midnattssola og hverandres tekster. (C) LK Nyland.
 
 
Nå har alle skolene i Balsfjord kommune kjøpt boka, og lærerne leser høyt fra den til elevene.
Ingenting gleder meg mer enn akkurat det.
For da har jeg oppnådd et mål: At en viktig del av vår nære lokalhistorie ikke blir glemt.
 
Malangseidet-ulykka handler ikke bare om at 12 mennesker druknet. Den handler om mot, styrke, medmenneskelighet og småfolks kår i bygdene på 30-tallet.
Vi kan alle lære noe av den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar