onsdag 18. april 2012

Hjemmekontorets fortreffeligheter

Det er onsdag formiddag, og jeg lever godt i min tilværelse som frilanser. Jeg har definitivt verdens beste jobb. Skuldrene er nedsunket, ryggen rak. Og det er ikke bare fordi jeg har den friheten jeg har, men også fordi kafeen vår er i trygge hender. Livet der nede går sin gang. Kunder kommer og går også uten meg. Jeg kan gjøre det jeg er best på: Skrive. Skape.

Når det er sagt, er det jo fryktelig mye man kan bli distrahert av på hjemmekontoret. For eksempel kan man finne på at man skal rydde. Husarbeid. Klesvask. Bare fordi man vil, liksom. Eller man kan surfe formålsløst rundt på nettet. Lese blogger og tanketomme nyheter.
Og ikke minst så kan man jo bli fryktelig fristet til å gå ut i den fine, solrike dagen!

Det beste av alt er at jeg faktisk KAN gjøre disse tingene. Jeg kan utsette arbeidet mitt en time eller to, fordi jeg kan jobbe når det blir kveld. Eller natt. Eller neste dag. Det viktigste er at man jobber når man føler at man er mest effektiv.

Jeg trives på kontoret mitt. Frosken sitter der i sin vante posisjon, han har fått fast plass ved siden av et grønt, epleduftende kubbelys. Han kaster av og til et blikk på meg som for å se om jeg er fornøyd med tilværelsen. Og det er jeg. Klart, litt ensomt kan det jo være på et hjemmekontor. Og ekstra ensomt blir det hvis alle mailene man har sendt ut, bare blir svart med "No new email messages". Det er da den skituren frister enda mer.

En annen gang skal jeg fortelle dere mer om hjemmekontorets fortreffeligheter. Og ulemper. Hvordan ser det ut på din arbeidsplass?

5 kommentarer:

  1. Å, det høres ut som du har en flott arbeidsplass - og ikke minst en nydelig mulighet til å jobbe selvstendig og fritt. Heldige du, du lever litt av det jeg drømmer om - å kunne jobbe slik for meg selv, privat...Det må være deilig å disponere tiden selv.
    På min arbeidsplass er det ryddig og fint, men det er jo et typisk kontor, da...som jeg for tiden er sykemeldt fra. Ønsker deg skjønne dager. God klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg føler meg virkelig heldig som kan disponere tiden selv. I dag for eksempel, har jeg vært syv timer om bord i et forskningsfartøy tilhørende Universitetet i Tromsø. Herlig tur på stille hav!
      Hold på drømmen, en dag kan den bli virkelig... ;) God klem til deg.

      Slett
  2. Jeg har kontor i firmabilen Lill-Karin, minicomputer og spiseplads i et inclusive papirspand.
    God Torsdag Aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi hi, dette hørtes ut som et minimalistisk sted, Michael! Men trives kan man jo gjøre overalt! Det er jo en viss frihetsfølelse i å være på landeveien.

      Slett
  3. En hjemmearbejdsplads har mange fordele og sikkert også enkelte ulemper. Det lyder som om, du har et dejligt liv som freelancer! Jeg stoppede med at arbejde for små 2 år siden efter mange år i Danmarks Radio som lydtekniker, hvor jeg har været, siden jeg var 18 år. Et spændende job, som gav mig indsigt i blandt andet litteraturens verden. I mindst 10 år var det litteratur hver dag, jeg beskæftigede mig med, og det står mit hjerte nær.
    Ha' en rigtig god weekend, Lill-Karin, klem

    SvarSlett